بررسی روابط سیاسی و اجتماعی حکومت های محلی گیلان از اواخر عصر آق قویونلوها تا پایان عصر شاه عباس(1038هـ.ق– 898 هـ. ق)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - پژوهشکده گیلان شناسی
- نویسنده سیده سعیده ابوالقاسمی
- استاد راهنما عباس پناهی حسن کهنسال
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
جغرافیای طبیعی و انسانی گیلان همواره در طول تاریخ موجب شده است تا سراسر سرزمین های این ولایت کمتر مورد تعرض حکومت های مرکزی ایران قرار گیرد. در نتیجه این سرزمین مورد توجه حکومت های مرکزی ایران بود. از سوی دیگر همین موقعیت طبیعی نیز به زمینه پیدایش حکومت های محلی متعددی را در گیلان فراهم نموده است به طوری که مقارن با ظهور صفویه دو حکومت محلی قدرتمند کیاییان در شرق و اسحاقیه در غرب سفیدرود بر این سرزمین حکومت داشتند. تقسیمات جغرافیایی و سیاسی زمینه تفاوت های مذهبی و سیاسی زیادی را فراهم نمود به طوری که با ورود اسلام به گیلان از سوی شرق گیلانیان نخست مذهب تشیع زیدی را پذیرفته و سپس در عصر صفویه پیرو تشیع امامی شدند و مردم غرب گیلان که اسلام از سوی آستارا و خلخال مواجه شدند، مذهب تسن را پذیرفتند.با توجه به روی کار آمدن کیاییان که به ظاهر رویکرد شدید مذهبی داشتند در طول حیات سیاسی خود موجب جنگ های زیادی به جهت اختلاف های مذهبی در گیلان شدند و سرانجام همین جنگ های مذهبی زمینه تضعیف آنان و تسلط صفویه بر آنان را فراهم آورد.در نهایت با تسلط کامل تشیع امامی در ایران، گیلانیان در اواخر نیمه ی نخست قرن دهم مجبور به پذیرش تشیع امامی شدند. از نظر سیاسی در اواخر سده ی نهم ه.ق مهاجرت اسماعیل میرزا به همراه صوفیان و خانواده اش به رشت و سپس لاهیجان واقعه ی مهمی در تاریخ گیلان می باشد. زیرا کیاییان که تا این زمان روابط نسبتا خوبی با آق قویونلو ها داشتند، به جهت ورود اسماعیل میرزا مورد هجوم آنان قرار گرفتند چرا که کیاییان در پرورش شخصیت اسماعیل میرزا نفش بسزایی داشتند و از این طریق در تشکیل سلسله صفوی نقش عمدهای ایفا کردند. با این حال با تمام کمک های مادی و معنوی ای که کیاییان در حق صفویه انجام داده بودند، صفویان به ویژه در عصر شاه تهماسب و شاه عباس اول مورد بی مهری و هجوم آنان قرار گرفته و سرانجام شاه عباس به عمر حکومت های محلی پایان داد.بی تردید یکی از دلایل توجه شاه عباس به گیلان،موقعیت اقتصادی آن بود. ابریشم، مهمترین کالای صادراتی صفویان بود و گیلان به عنوان بزرگترین تولید کننده این محصول برای آنان بسیار اهمیت داشت.روابط اقتصادی گیلان با دنیای خارج ،یکی از انگیزه های شاه صفوی برای تصرف گیلان بود که پیش از او هیچ یک از حکومت های مرکزی توفیق کاملی در تسلط کامل بر تجارت این سرزمین نداشتند. نگارنده در تحقیق حاضر با استفاده از روش تاریخی و شیوه توصیفی و تحلیلی به پژوهش در موضوع پرداخته است. هدف از انجام تحقیق، کارکرد حکومت های محلی گیلان هم زمان با حضور اسماعیل میرزا در گیلان، رقابت های انان و روابط شان با صفویه می باشد.
منابع مشابه
اقتصاد تجاری خلیج فارس در عصر صفویه از تاسیس تا پایان سلطنت شاه عباس اول (1038-907 هـ .ق)
بنیادگذاری سلسله صفویه بیشتر از آنکه فصلی از تاریخ ایران زمین باشد آغاز دورانی است که تا کنون به رغم سخنان بسیاری که درباره آن گفته شده سرشت و بسیاری از زوایای پر اهمیت آن هم چنان در تاریکی باز مانده است برآمدن صفویان و فراهم آمدن مقدمات وحدت سرزمینی ایران با دگرگونی های ژرفی در تاریخ مغرب زمین هم زمان بود، عصر صفویه را در تاریخ ایران می توان نقطه عطف رویارویی اقتصادی و سیاسی ایران و اروپا در خ...
گرجی ها در دوره ی صفویه (از زمان شاه اسماعیل اول تا پایان عصر شاه عباس اول 907هـ . ق– 1038 هـ . ق)
در سال 33ـ24 هـ.ق، گرجستان توسط مسلمانان فتح شد پایداری گرجی ها سال ها ادامه یافت تا آنکه خاندان باگرات بر گرجستان مسلط شدند . موقعیت استراتژیکی و نظامی ، تجاری و اقتصادی و منابع انسانی گرجستان از علل توجه اقوام مجاور و صفوی ها به گرجستان بود . در دوره شاه اسماعیل اول گرجی ها خراجگذار ایران شدند. شاهان صفوی بویژه از دوره شاه طهماسب اول برای حفظ حاکمیت برگرجستان از شیوه های گوناگون بهره می بردن...
15 صفحه اولنخبگان ایران عصر صفوی از دیدگاه شاردن (از اواخر دورة شاه عباس اول تا اوایل دورة شاه سلیمان)
نخبگان، از ارکان اصلی هر جامعه، مهمترین نقش را در تحولات جامعة خود دارند. نقش و کارکرد نخبگان مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. در این پژوهش، جامعه و نخبگان عصر صفوی، با تکیه بر سفرنامة ژان شاردن، بررسی و تحلیل شدهاند. نخبگان آن دوره، بر اساس دو عامل اقتدار (اتوریته) و نفوذ، تقسیمبندی و سه گروه از نخبگان بررسی شدهاند. البته این مرزبندی قراردادی است و گروه اول، شامل نخبگان فنسالاریِ...
متن کاملبررسی و تحلیل یادگارنویسی در بقعه پیربکران اصفهان از دوره ایلخانی تا عصر قاجار(1343 – 682 هـ .ق/1924- /1283م)
یادگار نویسی و یادگار نگاره از پدیدههای مهم فرهنگ انسانی در طول تاریخ است که قدمتی همپای زندگی بشری دارد. میل به جاودانگی و بقا اگرچه عامل ابتدایی این امر تلقی میگردد اما بزودی با ساخت اماکن مذهبی و بناهای با شکوه سلاطین نگارش یادگاریها در این اماکن که گمان میرفت دیرپاتر و جاودانهتر از ابنیه متعارفاند رواج یافت. بویژه در اماکن مذهبی این امر با نوعی قداست و احترام به خاطره معنوی صاحبان بقا...
متن کاملطلاب قفقازی و نقش آنان در تحولات سیاسی - اجتماعی مشهد در اواخر عصر قاجار (حدود 1320 - 1330 ق./ 1902 - 1911م.)
مشهد در سدههای سیزدهم و چهاردهم قمری/ قرن نوزدهم و اوایل سدۀ بیستم میلادی، مقصد مهاجران زیادی از مناطق مختلف ایران و سرزمینهای همجوار ایران همچون آسیای مرکزی، افغانستان، شبه قارۀ هند و قفقاز بود. این گروهها - که به انگیزههای مختلفی وارد این شهر شده بودند- به اشکال گوناگون بر وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن تأثیرگذار شدند. بسیاری از آنها نیز، با گذشت چند نسل عملا به شهروندان اصلی ...
متن کاملبررسی کارکرد طبقه دبیران از سقوط ساسانیان (31 هـ . ق) تا پایان عصر اول عباسی (232هـ .ق)
تا زمانی که دین اسلام محدود به شبه جزیره عربستان بود به دلیل ساده بودن تشکیلات حکومتی مسلمانان از نظر اداری با مشکلات مهمی روبرو نشدند،اما با خارج شدن آن دین از زادگاه خود وفتح کشور های همسایه زمام-داران حکومت اسلامی با مشکلات عدیده ای در زمینه حکومت داری مواجه شدند،زیرا دین اسلام از صورت ساده نخستین به در آمده و به تدریج شکل دولتی به خود گرفته که می بایستی بر ملت های مختلف و سرزمین های وسیع فر...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - پژوهشکده گیلان شناسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023